Neurovývojová stimulace

Neurovývojová stimulace (NVS) je cvičební program založený na jednoduchém psychomotorickém cvičení, které nejčastěji napodobuje pohyby vyvolané primárními reflexy. Mozek tak dostává prostor, aby se postupně naučil správně kontrolovat fungování těla. NVS tedy pomáhá zlepšit nervové spojení mezi mozkem a tělem a také mezi mozkovými centry navzájem. Tím vytváříme pevný základ pro všechny aspekty učení.

Primární reflexy jsou tady proto, aby pomáhaly dítěti při porodu a v prvních měsících života a zajistily přežití. Jejich úkolem je, aby se postupně integrovaly do vyšších a složitějších reflexů, tzv. posturálních, díky nimž může mít jedinec kontrolu nad svým tělem, rovnováhou, drženým těla, koordinací a celkovou fyzickou a emoční pohodou.

Mezi nejznámější primární reflexy patří např. Moorův reflex. Napomáhá prvnímu nádechu po narození miminka. Je tady, když hrozí zadušení a pomáhá roztáhnout dýchací cesty. Je vyvolán, pokud malé miminko nepokládáme na podložku přes bok. Je doprovázen právě rozhozením ručiček a také voláním o pomoc. Je spuštěn, když miminko přijde do kontaktu s nepříjemným stimulem a přitáhne tak pozornost dospělého. Pomáhá dítěti přežít. Kolem 3. měsíce věku dítěte, kdy je novorozenec posturálně zajištěný na zádech, by měl vyhasínat. A co když přetrvává?

Pokud z jakéhokoliv důvodu nedošlo k postupné integraci, zůstávají některé primární reflexy v těle aktivní. Projevy těchto přetrvávající primárních reflexů mají obrovský vliv na kvalitu našeho života. Ovlivňují naše základní fyzické a psychické reakční vzory. Můžou způsobovat obtíže v jemné i hrubé motorice, komunikaci, pozornosti, kontrole impulzivity.  Tyto projevy se často podobají projevům různých poruch učení nebo chování.

Pro naše nejlepší možné učení a chování potřebujeme dobrou spolupráci mezi mozkem a tělem.

Stručný přehled symptomů

Moorův reflex

  • poruchy soustředění
  • extrémní plachost
  • problémy s rovnováhou a koordinací pohybů
  • citlivost na světlo
  • vizuální stres
  • alergie
  • neschopnost odfiltrovat stimuly
  • lekavost nebo naopak nevnímavost k okolí
  • emoční labilita
  • agresivita
  • neklidné oční pohyby

Asymetricky-tonický šíjový reflex

  • problémy s koordinací oko-ruka
  • obtíže v grafomotorice
  • křečovité držení tužky
  • nesoulad mezi mluveným a psaným projevem
  • problémy se sledováním řádku
  • problém překročit střední čáru těla – dítě si přehazuje např pastelku z pravé do levé, pokud potřebuje kreslit na levé straně
  • zhoršená rovnováha
  • přetrvávání zkřížené nebo nejasné laterality i po dovršení 8 let věku dítěte

Tonicko-labyrintový reflex

  • Horší držení těla
  • chůze po špičkách
  • hypotonie/hypertonie
  • neschopnost vidět vzdálenosti
  • horší konvergence očí při psaní zdola nahoru
  • přeskakování řádků při čtení
  • otáčení písmen
  • problémy naučit se hodiny
  • problémy se sezením v klidu
  • závratě a zvracení při jízdě autem

Symetrický tonický šíjový reflex

  • tendence se „zhroutit“ na školní lavici
  • špatná spolupráce horní a dolní poloviny těla
  • problematická fáze lezení (děti nelezly vůbec nebo nesprávným způsobem)
  • problémy s rozlišováním pravé a levé strany
  • oblíbená poloha v sedě – tzv. W sed
  • problémy s opisováním textu. z tabule
  • neschopnost se soustředit v jedné poloze
  • obtíže v plavání – lépe se jim plave pod vodou
  •  

Spinální Galantův reflex

  • pomočování nad 5 let věku dítěte
  • Horší držení těla, skolioza
  • problémy s koncentrací a koordinací
  • Nesnášenlivost těsného oblečení přes bedra
  • problémy se sezením v klidu

Landau reflex

  • potíže se skákáním
  • hůře se učí jezdit na kole

Hledací a sací reflex

  • Jazyk zůstává v puse příliš vepředu – těžké dýchat nosem
  • předsunutí hlavy
  • logopedické obtíže
  • problémy s polykáním, sliněním
  • potřeba neustále něco žvýkat/sát

Palmární a planetární reflex (úchopový)

  • palmární – vliv na jemnou motoriku
  • plantární – vliv na hrubou motoriku, tendence chodit po špičkách, často těžké vybrat botičky – prsty děti pokračují

Literatura:

VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování.2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.

VOLEMANOVÁ, Marja. Teoretické základy metody neuro-vývojové stimulace. Statenice: INVTS, 2021. ISBN 978-80-907369-4-8.